Skip to main content

Brazilijana u Kragujevcu

Muzički ciklus u Srbiji i Crnoj Gori

Drugi ciklus radionica Muzičkog ciklusa BRAZILIJANA realizuje se u Kragujevcu u saradnji sa Muzičkom školom „Dr Miloje Milojević” 17. maja 2024. godine.

ArtLink u saradnji sa Ambasadom Brazila kroz koncerte i radionice predstavlja muziku dva najznačajnija brazilska kompozitora Karlosa Gomeša i Vila-Lobosa. Ciklus radionica i koncerata biće predstavljen u Novom Sadu, Kragujevcu, Beogradu i Crnoj Gori.

Nakon radionica, koncert mladih umetnika održaće se u petak 17. maja u 18 časova u Svečanoj Sali Prve kragujevačke gimnazije. Nastupiće ArtLink gudački ansambl i Luz Azul Bossa Nova Jazz Trio.

Na programu će biti Sonata za gudače, „Drveni magarac” (Sonata para cordas “O Buricco de Pau”) Karlosa Gomeša i Mazurka-Choro Vila-Lobosa u izvođenju ArtLink gudačkog ansambla u sastavu Miljan Stanišić, prva violina, Anja Janeš, druga violina, Marko Marić, viola, Valentina Lučković, violončelo, Vanja Crnobrnja, kontrabas.

U drugom delu koncerta sledi izbor najpoznatijih bosa-nova kompozicija Antonija Karlosa (Toma) Žobima sa tekstovima pesnika Vinisijusa di Moraeša, koji su zajedno sa gitaristom Žoaom Žilbertom praktično tvorci bosa-nova stila brazilske džez muzike – Devojka sa Ipaneme (Garota de Ipanema), Samba jedne note (Samba de Uma Nota Só), Talas (Wave), Agua đi bebe (Agua de beber), Sreća (A Felicidade), Favela (O Morro Nao Tem Vez), u izvođenju Luz Azul – Bossa Nova Jazz Tria koji čine Tijana Krstić, vokal i flauta, Dragan Milovanović, klavijatura i Milan Pavković, kontrabas.

artlink mladi virtuozi
ArtLink mladi virtuozi, ArtLink razvija program za mlade talente već dve decenije i kroz njega realizuje različite programe, uglavnom kamerne muzike za različite ansamle, za mlade talenata iz cele Srbije. Najviše programa realizovano je za gudače i Gudački ansambl ArtLink mladi virtuozi koji je sastavlјen od najbolјih mladih muzičara iz nekoliko gradova u Srbiji.

Luz Azul – Bossa Nova Jazz Band

Luz AzulLUZ AZUL, što znači „Plava svetlost”, je bosa-nova džez sastav posvećen brazilskoj muzici – spoju sambe i džeza, inspirisan duboko životnom energijom i posebnim bogatstvom brazilske muzikalnosti. Članovi su profesionalni muzičari sa klasičarskim i džez obrazovanjem: Tijana Krstić – vokal i flauta, Dragan Milovanović – klavijatura i Milan Pavković – kontrabas.

Na repertoaru su dela genijalnih muzičara kao što su Antonio Karlos Žobim, Žoao Žilberto, Baden Pauel, Žorži Ben, Markus Vale i mnogi drugi brazilski autori koji maestralno objedinjuju tekovine džeza, ali i klasike, sa senzibilitetom sopstvene, brazilske muzike. “LUZ AZUL” nastupa od 2010. godine i sa velikim zadovoljstvom približava srpskoj publici ovaj divni, ogromni svet brazilske muzike i odnosa prema životu, a ostvaruje i dugogodišnju saradnju sa Ambasadom Brazila u Beogradu.

Program Brazilijana osmišljen je sa namerom da se mladim muzičarima u Srbiji i regionu približi muzika najvećih brazilskih kompozitora Vila-Lobosa i Karlosa Gomeša, kao i da se najbolji solisti i izvođači predstave na koncertnom podijumu i posebno nagrade.

Prvi ciklus radionica je održan u aprilu u Novom Sadu saradnji sa Kulturnim centrom Novog Sada i Asocijacijom gitarista Vojvodine. Nakon radionice i koncerta u Kragujevcu slede dva koncerta u Beogradu, na Beogradskoj tvrđavi na Platou kod Pobednika 21. juna i 7. septembra u naknadno najavljenom prostoru.

ArtLink poziva mlade umetnike soliste i ansamble da se prijave za radionice na office@artlink.rs. Prijava za radionice Kragujevcu su do 16. maja, u Beogradu do 1. juna za mlade umetnike, za soliste i ansamble. Najbolji izvođači biće pozvani da nastupe na XII ArtLink festivalu 2024.

Muzički ciklus BRAZILIJANA u Srbiji i Crnoj Gori održava se uz podršku Ambasade Brazila i u saradnji sa Kulturnim centrom Novog Sada, Grada Novog Sada, Asocijacijom gitarista Vojvodine, Muzičkom školom „Dr Miloje Milojević” iz Kragujevca, Beogradskom tvrđavom, muzičkim školama u Beogradu. Umetnički direktor je Jovanka Višekruna Janković.

 

Antonio Carlos GomezAntonio Karlos Gomeš (Antônio Carlos Gomes, 1836-1896), je najistaknutiji brazilski kompozitor romantičnog perioda. Bio je prvi brazilski kompozitor čije su opere postale poznate u Evropi. Uživale su veliki uspeh tokom zlatnog doba opere u Italiji i često su bile upoređene sa onima Verdija i Pučinija. Gomeš je rođen u gradu Kampinas oko 60 milja od Sao Paula. U početku je dobijao muzičke instrukcije od svog oca i starijeg brata Hozea Pedra de Sant’Ane Gomesa, takođe kompozitora. Nakon nastupa za brazilskog cara Dom Pedra II, dobio je stipendiju za studije na Konzervatorijumu u Rio de Žaneiru. Nakon što je diplomirao, odmah je počeo da komponuje opere koje su postale izuzetno popularne. Kao rezultat toga, dobio je stipendiju od cara koja mu je omogućila da putuje u Italiju i studira na Milanskom konzervatorijumu. Nakon diplomiranja, komponovao je operu Il Guarani, koja se bavila brazilsko-indijskim temama. Premijerno je izvedena u maju 1870. u pozorištu La Skala u Milanu i njen uspeh je bio toliko ogroman da su ga kritičari odmah prozvali ravnim Rosiniju i Verdiju. Kasnije je izvedena širom Evrope i učinila ga poznatim. Tokom narednih nekoliko decenija, nastavio je da komponuje opere i putovao tamo-amo između Italije i Brazila. Godine 1894. Gomešu je ponuđeno mesto direktora Konzervatorijuma u Belemu i vratio se u Brazil da tamo predaje.

 

Heitor Vila-Lobos (Heitor Villa-Lobos, 1887-1959) smatra se jednim od najvažnijih kompozitora XX veka. Dirigent, folklorista, učitelj, najveća muzička i javna ličnost u Brazilu, koja je na svaki mogući način doprinela razvoju brazilske muzičke kulture. Postao je poznat po sintezi stilskih karakteristika brazilske narodne i evropske akademske muzike.

heitor villa lobosDok su mnoga njegova dela za orkestar i/ili glas i instrumente, kao što su njegovi brojni Choros i Bachianas brasileiras, naširoko izvođena, njegova kamerna muzika, od koje je napisao znatan deo, praktično je nepoznata van Brazila. Ovo je svakako velika šteta jer se među njegovih 17 gudačkih kvarteta, tri klavirska trija i nekoliko drugih kamernih kompozicija nalaze mnoga remek dela. Vilja-Lobos je jednom izjavio: „Volim da pišem gudačke kvartete. Moglo bi se reći da je to manija.” Tvrdio je da je naučio tehniku kvarteta proučavajući Hajdnove kvartete. Vilja-Lobos je rođen u Rio de Žaneiru. Njegov otac je bio muzičar amater i mnogo toga što je naučio bilo je slušanje i učešće na večerima kamerne muzike održanim u njegovom domu. Naučio je da svira violončelo, klarinet i gitaru i pohađao je Conservatorio de Musica gde je studirao kod Alberta Nepomućena, tada vodećeg brazilskog kompozitora. Nakon toga, deceniju, počev od 1905. godine, Vilja-Lobos je istraživao domaće i narodne melodije unutrašnjeg Brazila, obraćajući posebnu pažnju na stapanje afričke sa portugalskom melodijom. Između 1916-1920, bio je pod velikim uticajem na razvoj moderne francuske muzike.

BOSSA NOVA je brazilski muzički stil nastao sredinom pedestih godina u Rio de Žaneiru. Nastala je u spoju brazilske sambe sa džez principima, među izuzetnim muzičarima poput Antonia Karlosa Žobima, Žoao Žilberta, Noela Roze, Luiza Bonfe i mnogih drugih. Dok je samba, nastala u krugovima afričkih robova u Baiji u Brazilu još na početku dvadesetog veka, izuzetno ritmična sa puno udaraljki i namenjena plesu i karnevalu, bosa-novu karakteriše manje udaraljki, kompleksnija harmonija uz principe džez improvizacije i uopšteno „fluidna” atmosfera. Zajedno se ova dva tipično brazilska muzička stila savršeno nadopunjuju.